fredag, november 24

Hallå igen!

Bir: Nu har det gått sådär länge sen jag skrev nåt igen, flåt... Men vad har jag då gjort under tiden? Förra veckan var jag alltså i Köpenhamn hos Cissi, underbart och härligt - och lika svårt att åka tillbaka ner hit. Men med denna nyvunna energi har jag satt tänderna i mitt lilla liftprojekt igen. Det ska alltså inte bli en skidlift utan mer en lift för att titta på utsikten och njuta av landskapet i. Hela projektet ska vara visionärt och skapa exempel på ny infrastruktur i bergmiljö som fungerar även när det inte finns snö. Så tanken är att den ska vara solcellsdriven och köra längs vajern istället för att själva vajern dras runt.

Så jag tillbringar hela dagarna med att sitta i skolan och skissa på olika varianter och försöka lösa probem som vindmotstånd, stabilitet och sånt.

Såhär såg den ut för en vecka sen.




Och nu ser den ut såhär, typ...

En första testmodellering i 3D-program


Skiss på möjligt säkerhetsbälte


Annars är dagarna väldigt lika varandra just nu. Gå upp, äta gröt, gå till skolan, äta antingen kebab eller skolmat (rätt flottigt och österrikiskt) skissa och modellera fram till sex - sju. Sen hem och äta och sen antingen tillbaka hit till skolan och jobba eller gå och ta en öl. Vardagarna och helgerna flyter ihop ganska mycket eftersom vi har så mycket egen tid. Men det gör inget, nu ska det bara jobbas på så jag hinner tillräckligt långt innan julen slår klorna i oss.

Var förresten ute på Graz enda större "flashigare" klubb häromdan. "Dom in berg" ett gammalt skyddsrum i stadsberget mitt i stan som skulle skydda befolkningen från de ryska kärnvapnen. I brist på kärnvapenkrig så är det numera klubb. En enda stor kupolformad sal utsprängd ca hundra meter in i berget.

Det var en brasiliansk DJ som gästade lilla Graz. När vi kom dit (vid tolv) så står alla längs väggarna och trycker som om det vore ett mellanstadiedisco, tyckte nästan jag kunde känna doften av popcorn i A4-papperstrutar. Bara den obligatoriska jag-är-för-full-för-att-inse-att-jag-inte-kan-dansa-så-jag-dansar-crazydans-själv-och-ålar-mitt- på-golvet-killen rörde på sig. Efter en timme var det iaf igång och jag och Jacob märkte att vi var de enda som dansade med någon annan. Alla dansar mot scenen. Rad efter rad i stora bågar runt scenen står de och vaggar och blundar. Vi var de enda som stod åt andra hållet och försökte dansa lite mer socialt. Jag frågade en av våra kursare varför de gjorde så men hon såg bara oförstående på mig och sa att hon inte ville störa upplevelsen av musiken och blundade vidare. Att sen fyra jätteskärmar med projicerade alienfigurer blixtrar över hela rummet gör tydligen ingenting.

- Dansa i bågform framför brasiliansk techno-DJ inuti österikiskt berg - check...
FREE hit counter and Internet traffic statistics from freestats.com