tisdag, december 5

De är inte kloka de där österrikarna...

Bir: Den här lilla figuren stod på mitt skrivbord när jag kom till skolan imorse. En gullig liten jävulsgodis, visst, men varför stod den där? Det är väl nåt slags österrikisk julsed tänkte jag, godis till snälla barn. Vilket också var sant. Men förutom att ge godis till de snälla barnen så har man här en annan tradition för de stygga barnen, man slår dem. Idag är det nämligen "Krampusdagen" då klär barn och vuxna ut sig till djävlar med mask och allt och beger sig ut på stan. Men de har även med sig ett hasselspö (det är visst viktigt att det är hassel...) och slår folk! Eleka barn har med tiden blivit alla som rör sig utomhus. Och enligt uppgift slår många rätt hårt. Man ska visst akta sig för stadsparken ikväll sägs det.

Imorgon är det St Nicolaus, då får man bara godis, utan aga...




För att ytterligare spä på den exotiska känslan idag så var jag tvungen att prova den här pannkakssoppan till lunch.
Pannkaka i soppa = pannkakssoppa, lätt!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Annars lät "krampusdagen" som om det kunde vara ganska mysigt. KramPuss...

6:32 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är det trevligt! Hur halkade Sverige efter i godisracet såhär?! Vi har påsken, visst, men hur spännande är det att få godis i pappägg?? Nä, SKORNA ska det vara... Därav gick jag och dumpade ett nyputsat par hos tyskvännerna idag för att imorgon bitti finna dem (skorna) utanför min dörr - nyfyllda med sockerlandets frukter!!! Eh...någonstans där kom poängen med NYPUTSADE skor in. Godaste frullen på länge!

9:10 em  
Blogger Cecilia said...

Danmark är ett godisets u-land. För det första heter det "slik". Vill man bjuda någon på godis frågar man således "vil du ha et stykke slik?". Det fick jag lära mig på min danskakurs. För det andra SMAKAR slik'et ingenting. De har bara sött godis, aldrig surt, och sällan salt. Sverige bästa godislandet är!

1:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

FREE hit counter and Internet traffic statistics from freestats.com